Een goed gevoel voor iédereen
Marion Arends (57) is als Amsterdamse niet bang om persoonlijk te worden. Het geeft haar werk als zorgverlener bij Omzorg naar eigen zeggen ook meer voldoening. “In dit vak kom je dicht bij mensen, zowel lichamelijk als geestelijk. Dat is voor mij echt een enorm voorrecht, heel mooi.”
“Na een baan bij een reisorganisatie en op een groot kantoor belandde ik vijftien jaar geleden in de zorg. Sinds begin dit jaar werk ik bij Omzorg. Begonnen als allrounder, maar met een voorkeur voor de palliatieve thuiszorg. Je kunt zóveel betekenen voor iemand in zijn of haar laatste levensfase. In die periode spelen er veel heftige emoties; verdrietige, maar ook heel lieve. Als mensen je een engel noemen, weet je dat je veel voor ze betekent. Ik zie dat als enorm compliment.”
Zorg met een goed gevoel
“Ik wil cliënten drie zaken meegeven als ik met ze werk: veiligheid, vertrouwen en ondersteuning. Natuurlijk beslaat de fysieke zorg het grootste deel van wat je doet. Maar juist die andere kant, het opbouwen van een relatie, daar haal ik mijn tevredenheid uit. Want dan heb je contact met iemand en kun je medeleven tonen. Dat geldt voor de cliënt, maar ook voor zijn of haar partner. Ik vind het heel belangrijk dat de partner ook aandacht krijgt. Iédereen moet er een goed gevoel aan overhouden.”
Eerlijkheid boven alles
“De zorg is hard werken, maar dat is niet erg. Het is prettig voor een cliënt als er een klein, vertrouwd team is en er niet steeds nieuwe gezichten over de vloer komen. Als ik merk dat het te druk is, zeg ik er wat van. Het kan niet zo zijn dat de linkerhand niet weet wat de rechter doet. Ik ben daar heel eerlijk in, ook naar mijn werkgever. Gelukkig wordt dat bij Omzorg gewaardeerd. Ik zie mezelf nog lang in de zorg werken.”
Marion Arends, zorgverlener via Omzorg
Omzorg over Marion Arends: ‘Persoonlijke aandacht op de eerste plaats’
Een ander blij maken door oprechte aandacht is het mooiste wat er is, weet ook Inger Eigenbrood, vestigingsmanager van Omzorg in Zeist. Ze is dan ook bijzonder te spreken over de grote persoonlijke betrokkenheid bij de zorg voor ouderen door Marion – én de zorgprofessionals – van Omzorg.
“Welzijn bevorderen en de kwaliteit van leven verhogen, ook wanneer lichamelijke en geestelijke achteruitgang het leven moeilijker maakt. Dat is waar wij ons als zorgorganisatie dagelijks hard voor maken. Persoonlijke aandacht komt dan ook steeds op de eerste plaats. Zo krijgen al onze cliënten de aandacht die ze nodig hebben op de plek waar zij dat het liefst willen: thuis.”
Werken vanuit het hart
“Het vinden van de juiste zorgverlener bij de juiste cliënt is de kern van mijn werkzaamheden. Daarvoor zoek ik mensen die meer dan gemiddelde affiniteit hebben met mensen en écht werken vanuit hun hart. Dat kunnen verpleegkundigen en verzorgenden zijn, zoals Marion, maar ook mensen die zelf mantelzorger zijn of zijn geweest. Het opbouwen van een vertrouwensband vraagt om een actieve houding. Ik ben er ontzettend trots op dat onze zorgverleners er alles aan doen om onze cliënten de best mogelijke én menselijke zorg te bieden.”